Jest się czego bać, skoro nieszczęsnych, przegranych gladiatorów, chyba za karę, wypluskano w mlecznej czekoladzie, wystawiając na pośmiewisko ... ku ogólnej uciesze gawiedzi. Wydaje się, że lwy już teraz ostrzą sobie pazury, aby móc się skutecznie obronić przed modną "trwałą" i podobnym przefarbowaniem grzywy.  Z dosyć pobieżnych informacji wynika, że akurat tam, gdzie w grę wchodzi podkreślenie czynnika czasu, poddaje się mosiężne, miedziane, czy spiżowe elementy dekoracyjne architektury, ( figury, posągi ) naturalnemu  procesowi patynowania powierzchni, pod wpływem czynników atmosferycznych.  Z czasem, wierzchnia warstwa patyny tworzy trwałą, barwną  powłokę  dekoracyjną w odcieniach zieleni -  od koloru jasnozielonego po zielonkawą, ciemną szarość.

Taką właśnie estetyczną formę zdążyli z biegiem czasu uzyskać gladiatorzy, ulokowani na murowanych ( z ciosanego kamienia )  postumentach przy bramie, u  podstawy parkowej alei dębów czerwonych. Widać było wyraźnie, że czas pozostawił na figuralnych postaciach swe trwale odbite i wymowne piętno ...

... identycznych cech nabrał również i drugi z gladiatorów, który w niemal lustrzanym odbiciu, prezentował nadnaturalnym wystrojem  nie tylko upływ czasu, ale również nieszczęścia niezbyt odległej historii ( ślady przestrzelin z ostatniej wojny  i wyrwany z rąk oręż ).

Poddając tego rodzaju obiekty renowacji, mimo wszystko, powinno się przyjąć jako cel przywrócenie pierwotnej formy plastycznej, bez wprowadzania zbędnych, sensacyjnych i często kosztownych zmian, przez jej usilne wzbogacanie,  które kompletnie zaburza najgłębszą, artystyczną wymowę dzieła.

Dosyć często obserwowanym zjawiskiem jest zastosowanie tej formy patynowania ( w odcieniu brązu ) wśród dzieł współczesnych. Tym sposobem,  "na słodko" odrestaurowani gladiatorzy, sprawiają wrażenie czekoladowych zajączków, których nie zdążyły dzieci schrupać podczas ostatnich  Wielkanocnych Świąt.

Z lokalnych informacji prasowych wynika, że czynione są usilne starania o poddanie renowacji również Bramy Lwów, prowadzącej do pałacu w Mosznej od strony pól, przy czym niewykluczone, że lwy również uzyskają podobny do gladiatorów, słodki wystrój czekoladopodobny.

Czy cokolwiek zyskamy, czy też więcej stracimy, jeśli lwy również zamieni się w przeogromne, słodziutkie, czekoladowe wydmuszki".

Naturalna patyna świetnie komponuje się z otoczeniem oraz niezwykle ekspresyjnie podkreśla ślady bezpowrotnie mijającego czasu. Zamiana lwa w czekoladkę, będzie fałszować rzeczywistość, sprawiając  wrażenie, że jego historia zaczęła się dopiero wczoraj.

Poniżej podane zostaną przykłady dzieł dawnych i współczesnych, powszechnie znanych i cenionych, gdzie nikt i nigdy nie wpadł na pomysł  podobnie  przesłodzonej, czekoladowej  renowacji, chociaż ...

... Tour Eiffel z czekolady w paryskiej cukierni... wabi słodyczą.

... i w oryginale, po ostatniej renowacji,  też nabrała wyraźnie czekoladowego odcienia.

Podobnie współczesną formę estetyczną przyjął twórca popiersia Dalidy, jak również ...

... autor natrętnego amanta o zdolnościach przenikania przez ściany.

Wiele figuralnych dzieł sztuki,  zaliczanych do stałych elementów  kompozycji  placów, parków, czy pomnikowych postaci historycznych, zdecydowanie pozostawia się w naturalnej patynie, która  w pewnych, szczególnych  miejscach, pomimo upływu czasu,  jakoś nigdy nie może się na trwałe zregenerować  ( Jardin de Tuileries ).

Louvre ( polowanie ).

Wilczyca ( skwer przy Sorbonie ).

Orfeusz (?) Ogród Luksemburski.

Adam i Eva ( taras ogrodowy kasyna w Monte Carlo )

Wersal. " Zaniedbany" i zzieleniały kompletnie, wraz z koniem, Ludwik XIV. Jestem przekonany, że gdyby czekoladowy wystrój służył tej postaci, z pewnością Francuzi już dawno dokonaliby tego zabiegu.

 

UWAGI KOŃCOWE :

Nie brak nam mądrze i fachowo przeprowadzonych renowacji tego typu obiektów w Polsce, ale może przykłady z kolebki kultury europejskiej będą dla niektórych osób nieco bardziej  przekonujące.

Przykłady substancji oraz  technologii patynowania wyrobów z miedzi oraz jej stopów,      stosowanych współcześnie w renowacji.

Patynowanie rzeźby dokonywane jest poprzez pokrycie jej wielosiarczkiem potasu w wysokiej temperaturze. Patynowanie nadaje rzeźbie szlachetny wygląd. Jest to ostatni etap w ramach pracy rzeźbiarskiej.


O wiele szybciej, można wytworzyć na miedzi lub brązie sztuczną patynę, zwilżając kilka lub kilkanaście razy przedmiot roztworem o składzie:
·         woda                                                100 cm 3
·         octan miedzi(II) Cu(CH3COO)2            3 g
·         chlorek amonu (salmiak) NH4Cl       3 g
·         kwas octowy 80% lodowaty             3 cm3
albo,
·         woda                                                 100 cm3
·         chlorek amonu (salmiak) NH4Cl       1, 5 g
·         azotan miedziowy Cu(NO3)2                   3 g


Barwę czekoladowobrązową na mosiądzu otrzymujemy gotując przedmioty przez 15 minut w roztworze o składzie:
·         woda                                                                           100 cm3
·         octan miedziowy Cu(CH3COO)2                                                   6,5 g
·         siarczan miedzi(II) CuSO4 • 5H2O                                4,5 g
·         siarczan(IV) glinowo-potasowy AlK(SO4)2 •12H2O       2 g
Po skończonym barwieniu przedmiot płuczemy w zimnej, a następnie gorącej wodzie
 

Zabieg patynowania nie jest dla fachowców zbyt skomplikowany, przy czym niewątpliwie, zawsze będą wybierać technologię bardziej kosztowną, nie zwracając specjalnej uwagi na efekt końcowy, którego celem jest przywrócenie przedmiotowi jego naturalnej i niezmienionej formy estetycznej.