Mamy w Mosznej "nowy wyraz" naiwnego zaklinania głęboko zakorzenionego kompleksu prowincji i ślepego, owczego pędu do wyimaginowanego "równanie w górę". Całość wygląda na płytkie i bezmyślne kopiowanie obcych wzorów, przy współudziale wyraźnie przytępionej wyobraźni i kompletnej ignorancji oraz lekceważeniu rzeczywistej wartości własnych zasobów.
( fot. Wikipedia ) Skoro odbija Warszawie, to Mosznej też może "palma odbić" ...
Podobne zjawisko nazywamy powszechnie spontanicznym "odbicia palmy" i nie bywa wśród ludzi specjalną rzadkością, co dosyć obrazowo mógł ująć w swej artystycznej wizji, twórca plastikowej palmy, umieszczonej centralnie na rondzie gen. de Gaulle'a w Warszawie. To takie proste : wystarczyło nieco barwnego syntetyku, aby stworzyć formę nieporównywalnie bardziej trwałą i "atrakcyjną" od najstaranniej wypielęgnowanego, żywego oryginału oraz umieścić w takim miejscu, gdzie nikt i nigdy podobnej rośliny ( ... zjawiska ) nie mógłby się spodziewać ( ... szczególnie zimą, w śniegu i przy 20. stopniowym mrozie ). W rzeczywistości, sztuczna palma, akurat w tym miejscu, na zawsze pozostanie, plastikowym, podretuszowanym trupem. Niestety, dla poniektórych odbiorców "artystycznego przekazu" dalece bardziej atrakcyjnym od każdego prawdziwego i żywego oryginału.
2012.09.24 ( 7:54 ) NICEA. Promenade des Anglais - HOTEL NEGRESCO. Nie mam żadnych wątpliwości, że tutaj autentyczna palma nie straszy i zawsze będzie na swoim miejscu.
Tego rodzaju przekaz potrafi być wyjątkowo przewrotny. W masowym odbiorze podobnego "dzieła", ponad wszystko, ceniona jest jego siła ekspresji, zdolność koncentracji na sobie ( ... i odwracania ) uwagi, a w efekcie podświadome i wtórne wywoływanie lustrzanego "odbicie palmy" w głowach określonego segmentu odbiorców. Całkiem podobny mechanizm doprowadził już dużo wcześniej do upowszechnienia i utrwalenia informacji o 365. pałacowych pokojach i 99. wieżach i wieżyczkach. Bezmyślne powielanie tej informacji ( ... typowy "fake news" )spowodowało, że obecnie stała się wyjątkowo popularnym "faktem medialnym", choć jest kompletną i oczywistą bzdurą, rozmijającą się całkowicie z prawdą ( ... czyli : informacyjną wydmuszką - typowym owocem "odbitej palmy " ).
2018.05.21 ( 19:34 ) PUSTY CZEREP W OGRODOWYM BASENIE.
Zarządzający pałacem w Mosznej postanowili pójść dalej i skopiować warszawski wzór, wykorzystując eksplozywny efekt "odbicia palmy" dla odwrócenia uwagi od tragicznej sytuacji parkowego zadrzewienia ( ekosystemu ). Cel, przynajmniej na pierwszy rzut oka, został osiągnięty błyskawicznie, ponieważ wykorzystana instalacja przestrzenna bardzo łatwo skupia na sobie uwagę. Początkowo nieco zaskakuje, budząc zdziwienie i ciekawość, lecz ostatecznie zawsze pozostawia po sobie zdegustowanie, niesmak i dokuczliwą, estetyczną "zgagę". Ogromnych rozmiarów, zdeformowane, wyblakłe, ( ... pozbawionych głów ), plastikowe "wydmuszki" , potrafią nawet ( ... doraźnie i przez zaskoczenie ) przechwycić role z pierwszego planu. Jednak cały socjotechniczny zabieg jest zbyt prymitywny, aby szokujące, bezgłowe monstra mogły w parkowej przestrzeni stworzyć jakąkolwiek wartościową i trwałą dominantę. Tym samym, demonstracyjne "odbicie artystycznej palmy", pozostaje bez najmniejszego wpływu na ( ... oczekiwany przez pałacowych zarządców ) wzrost turystycznej atrakcyjności.
2018.05.20 ( 19:11 ) POROZRZUCANE W PERSPEKTYWIE OGRODOWEJ ARTYSTYCZNE ŚMIECI.
Zabieg okazuje się również bardzo wątpliwy, jako forma plastycznego ubogacenie przestrzeni. Przekaz autorski jest makabryczny. Instalacja fizycznie i estetycznie jest w tym miejscu zupełnie obca, wypreparowana z otoczenia wraz ze swym jednoznacznym przesłaniem : promieniującym ideowo ( ... i wręcz fizycznie ) "twórczym" pustogłowiem. Dzieci, masowo odwiedzające park, może tylko straszyć po nocach i to tym bardziej, jeśli pojawi się w ich sennych marzeniach z "przystawką" w postaci pałacowego kościotrupa, wraz z obciętymi głowami monstrualnych "mięśniaków".
2018.05.21 ( 19:30 ) BEZGŁOWY "WYRWIDĄB".
Osobowość i twórczą wyobraźnię architektów tamtego okresu ( La Belle Epoque ) wyróżnia szczególna wrażliwość estetyczna, swobodna gra bogatej wyobraźni, malowniczość, harmonia oraz dążenie do naturalnego zespolenia każdego dzieła z otoczeniem przyrody. W przypadku dzisiejszej "instalacji artystycznej" w Mosznej, gubimy się już u samych podstaw tego rodzaju rozważań, ponieważ o harmonijnym zespoleniu elementów tego "dzieła" z otoczeniem nie może być mowy, a okaleczone, "jurajskie" kształty bladych, bezgłowych golasów szokują, wywołując przykry dyskomfort ( ... klasyczny dysonans poznawczy, rozkojarzenie, niepokój ) oraz zupełnie zrozumiały, naturalny odruch niechęci i odrzucenia. Malowniczość pałacowego otoczenia ( ... parkowej scenerii ) została w ten sposób dodatkowo i ordynarnie spaprana topornymi kształtami ogłowionych gigantów z ich koszmarnie napastliwą bielą. Instalacja nie ma żadnych szans, aby sensownie zaistnieć w formie trwałego elementu kompozycji Zespołu Pałacowo - Parkowego w Mosznej, chyba, że jej ukrytym celem jest "promocja" strachu, zagrożenia i niepokoju, poprzez natrętne odgrywanie, podstępnie wprowadzonej, bolesnej i dokuczliwej ( ... nad i podprogowej ) roli, "estetycznej drzazgi za paznokciem".
2018.05.21 ( 17:34 ) BEZRĘKI I BEZGŁOWY KUTERNOGA.
Najsensowniej można byłoby przyrównać wspomniane "dzieło" do wizualizacji smutnej losów dwóch kolejnych, opolskich marszałków ( ... jeden przez władzę powalony, a drugi próbuje resztkami sił mocować się z własnymi ambicjami ). Obydwaj podejmowali decyzje ... bez głowy, doprowadzając ostatecznie do kompletnej dewastacji zabytkowego parku. Pierwszy, jako inicjator budowy w jego obrębie szpitala dla nerwowo chorych, odpowiedzialny również za realizację archaicznego planu cięć i przebudowy ( "remontu" ) parku, natomiast drugi, kontynuując nieszczęsne prace, całkowicie odbiegające od współcześnie rozumianych mechanizmów funkcjonowania przyrody ( ... parkowego ekosystemu ) oraz wbrew obowiązującym w ich konsekwencji, nowym, dojrzałym zasadom jego traktowania ( ... w oparciu o kompletną wiedzę i naturalnie przypisaną każdemu Człowiekowi szczególną wrażliwość na piękno przyrody ).
2018.05.21 ( 19:35 ) KUTERNOGA Z "SUROWĄ" PROTEZĄ.
Najwidoczniej obecni przedstawiciele spółki marszałkowskiej, zarządzający pałacem, doszli nagle do wniosku, że otoczenie zabytku należy koniecznie ( ... "artystycznie dopracować" ) uatrakcyjnić i najprawdopodobniej stąd pojawiła się, rozrzucona w przestrzeni instalacja o tak wściekle napastliwych, "artystycznych" ambicjach. Ciekawe, jak długo będą nas jeszcze te bezgłowe monstra straszyć ? Jedna z głów nadal "fruwa" w koronie dębu, natomiast druga, pluska się w ogrodowym basenie. Fakt, że jedna sobie fruwa, a druga pływa, świadczy jednoznacznie, że są one w środku puste, więc doskonale symbolizują ilość zaangażowanego w całe przedsięwzięcie intelektu.
2018.05.21 ( 17 : 40 ) Basenowa głowa z bliska.
W tle brakuje tylko naiwnie radosnej, rozbrajającej piosenki o ... utraconej głowie : ("J'ai Perdu La Tête", Charles Aznavour) najlepiej w opolskim, festiwalowym wykonaniu ( ... na krzykliwą nutę ) duetu naszych ostatnich marszałków :
"J'ai Perdu La Tête".
... Quand mes amis se moquent de moi C'est incroyable Leurs sarcasmes ne m'atteignent pas Je suis invulnérable J'ai perdu la tête Mon cour est en fete ...
"Straciłem głowę"
...Kiedy moi przyjaciele wyśmiewają się ze mnie To niewiarygodne Ich sarkazm nie dociera do mnie Jestem niewrażliwy Straciłem głowę Moje serce świętuje ...
2018.05.21 ( 17:38 ) MOGŁABY BYĆ NAWET GŁOWĄ W CHMURACH, GDYBY NIE ZBYT NISKIE PARAMETRY POLOTU WYOBRAŹNI TWÓRCY TEGO "DZIEŁA" ...
Jedno z bezgłowych "monstrów" zawzięcie i bezskutecznie mocuje się z rosłym dębem, natomiast drugie, wyłożyło się na trawniku i widać wyraźnie, że pozbawione jest nie tylko głowy, ale również obydwu rąk i jednej z nóg, którą ma zastąpić wrośnięty w nią, suchy, rozgałęziony konar, który sprawia wrażenie nieobrobionego surowca na przyszłą protezę. W tym drugim przypadku, za źródło twórczej inspiracji można byłoby uznać postać udającą Greka w pałacowej oranżerii, obciążoną identycznym zestawem defektów ( okaleczeń ), gdyby nie jakość wykonania ( partactwo, niechlujstwo estetyczne ... ), które w tym przypadku skrajnie odbiega od mistrzowsko wypielęgnowanej, klasycznej formy antycznej rzeźby. Pozostaje więc jedyne wytłumaczenie przyczyn tego zjawiska, a mianowicie : imponujących rozmiarów "pustota rozumu", a w efekcie, kolejne w Mosznej, sezonowe, mistrzowskie "odbicie palmy" z nadzwyczaj ostatnio mobilnych, radośnie świętujących swój sukces, pustych głów.
... czy można sięgnąć po lepsze wzory ?
2012.09.24 ( 08:09 ) NICE - Promenade des Anglais. SAMO ŻYCIE : NAWET DOJRZAŁEJ SOŚNIE, U PODSTAWY PNIA, POTRAFI "ODBIĆ" AUTENTYCZNA PALEMKA.
2012.09.23 ( 14:28 ) Principauté de MONACO. AUTOROWI DZIEŁA, ZARÓWNO WYOBRAŹNI, JAK I SPRAWNOŚCI WARSZTATOWEJ, NA PEWNO NIE ZABRAKŁO.
2012.09.19 ( 09:33 ) Le château de Versailles et ses jardins. WERSAL. Plastikowe wrzeciono ( ... wazon ? ) w ogrodowym basenie doskonale koresponduje, np. z balkonową tralką.
2012.09.19 ( 09:33 ) WERSAL. Plastikowy wazon ( w zbliżeniu ) stanowi również ciekawe plastyczne, harmonijne dopełnienie i ubogacenie barokowej przestrzeni ogrodowej.
2012.09.19 ( 09:42 ) WERSAL. Przejście z sali lustrzanej ( ... w której cesarz Wilhelm I ogłosił powstanie II. Rzeszy Niemieckiej ( 1871 ) - proklamując powstanie Zjednoczonego Cesarstwa Niemieckiego. Dowcipna kompozycja przestrzenna jest przykładem olbrzymiego dystansu autora do historii oraz niepospolitego polotu wyobraźni. Trudno tę formę artystycznej wypowiedzi nazwać bezguściem.
2012.09.19 ( 09:55 ) WERSAL - GALERIA OBRAZÓW oraz zawieszone pod sufitem "abakany" - współcześnie utkane formy rzeźbiarskie.
2012.09.20 ( 13:36 ) PARIS LOUVRE. Ćwiczenia studenckie - kopiowanie u źródła autentycznych dzieł sztuki. Z pewnością autorom "parkowego dzieła" w Mosznej dokładnie takich ćwiczeń artystycznych zabrakło.
2012.09.20 ( 13:05 ) PARIS LOUVRE. Wielopokoleniowy kontakt ze sztuką. W głębi szkolne zajęcia plastyczne. Szkoda, że nasze szkoły nie wykorzystują potencjału Mosznej, aby ożywić własne programy edukacyjne, chociaż, po ostatnim przerżnięciu parku i okaleczeniu każdej perspektywy widokowej, podobne zajęcia stały się w praktyce pozbawione sensu.
2012.09.20 ( 16:34 ) PARIS LOUVRE. Piramidalna "oranżeria" coraz mniej szokuje swym prostym, geometrycznym, transparentnym kształtem. Jest znacznie ciekawszym rysem plastycznie wkomponowanym w architektoniczne tło, w porównaniu z oranżerią pałacu w Mosznej, po "modernistycznej" ( ... niezgodnej z projektem ) przebudowie.
2012.09.20 ( 11:18 ) PARIS LOUVRE. " DNO PIRAMIDY" stanowi centrum doskonale zaprojektowanego systemu komunikacyjnego, dla obsługi masowego ruchu turystycznego, którego brak tak dotkliwie odczuwamy w Mosznej.
2012.09.18 ( 09:35 ) PARIS Champ de Mars. Pole Marsowe z artystyczną instalacją przestrzenną, poświęconą zachowaniu w świecie pokoju. Ciekawe zestawienie dzieła architektury z okresu La Belle Epoque ( Tour Eiffel ) ze współczesną, artystyczną instalacją przestrzenną ( ... taczka nie stanowi elementu kompozycji ).